Ada tugasan yang masih belum disempurnakan lagi....
Microsoft Access,
Sebelum saya pernah diajar menggunakan access tapi masa tue macam komplikated saya penggunaan access ini..sekadar belajar, lepas tue terus lupa sebab tak pernah menggunakanya langsung. Tapi tahun 2009 nie saya kembali belajar menggunakan access.
Langkah pertama untuk menggunakan access,: pilih blank document. Memang ada banyak template kat situ tapi untuk sesiapa yang baru belajar macam saya ini, guna la blank document dulu. Dah pilih, kemudian taip nama fail kemudian tekan create, taip la ape-ape nama fail sebab access ini, kena save dulu baru masukkan apa yang kita ingin.
Langkah seterusnya, klik create , kat sini klik table untuk membina table. Table ini ada banyak column, nama-nama column nie dengan apa yang nama kita masuk, Contohnya column pertama , nama, column kedua alamat dan column yang seterusnya kita masukkan apa yang kita ini masukkan.
Dah siap table, kita buat form. nak buat form nie, klik kat create pilih form more dan kemudian klik form wizard. Di formm wizard, kita masukkan apa yang telah kita taip kat table tadi, terpulang pada kita nak masukkan semua atau tidak.
Seterusnya, klik kat database tool untuk relationship antara table. Klik pada ID pada table pertama dan tarik ke ID table kedua, yang lepas cursor anda...
Dah siap, bolehlah masukkan data yang dikehendaki. Selepas siap, kita boleh buata query. Query nie kita nak cari maklumat yang kita kehendaki dalam banyak-banyak maklumat yang kita masukkan, Kalau database pelajar, tentu banyak maklumat pelajar dari segi alamat, akademik , kokurikulum dan sebagainya.Query memudahkan kita untuk cari maklumat tertentu yang kita kehendaki. Kilk create, pilih query wizard, kemudia pilih simple wizard kemudia masukkan apa yang dikehendaki. Kemudian, klik ikut arahan dan klik pada design query dan kemudian tulis kriteria yang kita kehendaki pada ruangan tertentu. LEpas tue, klik run,dapat la apa yang kita nak. kemudian boleh buat report,kat bahagian creata jugak, klik report wizard, ada kotak dan isi jer apa yang kita nak kemudian ikut arahan jer dan dah jadi report. ..
Webquest.....Sebelum saya pernah diajar menggunakan access tapi masa tue macam komplikated saya penggunaan access ini..sekadar belajar, lepas tue terus lupa sebab tak pernah menggunakanya langsung. Tapi tahun 2009 nie saya kembali belajar menggunakan access.
Langkah pertama untuk menggunakan access,: pilih blank document. Memang ada banyak template kat situ tapi untuk sesiapa yang baru belajar macam saya ini, guna la blank document dulu. Dah pilih, kemudian taip nama fail kemudian tekan create, taip la ape-ape nama fail sebab access ini, kena save dulu baru masukkan apa yang kita ingin.
Langkah seterusnya, klik create , kat sini klik table untuk membina table. Table ini ada banyak column, nama-nama column nie dengan apa yang nama kita masuk, Contohnya column pertama , nama, column kedua alamat dan column yang seterusnya kita masukkan apa yang kita ini masukkan.
Dah siap table, kita buat form. nak buat form nie, klik kat create pilih form more dan kemudian klik form wizard. Di formm wizard, kita masukkan apa yang telah kita taip kat table tadi, terpulang pada kita nak masukkan semua atau tidak.
Seterusnya, klik kat database tool untuk relationship antara table. Klik pada ID pada table pertama dan tarik ke ID table kedua, yang lepas cursor anda...
Dah siap, bolehlah masukkan data yang dikehendaki. Selepas siap, kita boleh buata query. Query nie kita nak cari maklumat yang kita kehendaki dalam banyak-banyak maklumat yang kita masukkan, Kalau database pelajar, tentu banyak maklumat pelajar dari segi alamat, akademik , kokurikulum dan sebagainya.Query memudahkan kita untuk cari maklumat tertentu yang kita kehendaki. Kilk create, pilih query wizard, kemudia pilih simple wizard kemudia masukkan apa yang dikehendaki. Kemudian, klik ikut arahan dan klik pada design query dan kemudian tulis kriteria yang kita kehendaki pada ruangan tertentu. LEpas tue, klik run,dapat la apa yang kita nak. kemudian boleh buat report,kat bahagian creata jugak, klik report wizard, ada kotak dan isi jer apa yang kita nak kemudian ikut arahan jer dan dah jadi report. ..
Mula: Masuk di www.webquest.org.. ambil pautan ke questgarden.com
Kedua: Daftar dalam www.questgarden.com trial 30 hari
Ketiga: Log in dalam www.questgarden.com
Keempat: Di bawah sekali ada ruang table untuk edit webquest peribadi
Kelima: Masuk dalam ruang tersebut... mula edit webquest anda...
Cara edit: Mula-mula introduction> task > process > evaluation > conclusion > Teacher page
Teacher page : Guna kaedah edit yang sama.. masukkan introduction > process > conclusion
Setelah semua sudah siap diedit, klik pada butang preview, kemudian kalau sudah pasti dengan semua isi kandungan webquest, klik pada publish.
Jadilah webquest anda... Mudah kan???
Learn about life & teach about life
No comments:
Post a Comment